PÖFFi blogi

PÖFFi fookuses on tänavu araabia maailm

"Kuritöö on kõnelda puudest", see Sudaani dokumentaalfilm oli üks Berliini festivali publiku lemmikutest.Foto: kaader filmist

Pimedate Ööde filmifestival toob vaatajate ette ühe suurema araabia filmikunsti programmi, mida Euroopa festivalidel on kunagi näidatud.

„Ilmselt ei pruugi see olla esimene kord, kui Euroopas saab näha araabia filmide retrospektiivi, kuid julgen arvata, et tegu võib olla suurima araabia filmikunsti ülevaatekavaga, mida on linastatud Euroopa filmifestivalidel,” ütles programmi kokku pannud El Gouna filmifestivali juht Intishal Al Timimi.

14-filmist koosnev kava annab ülevaate viimase kümne aasta araabia filmikunstist. Just see on aeg, kui araabia film on kanda kinnitanud maailma suurimatel festivalidel. Koguni kuuel korral on kandideeritud parima mitteingliskeelse filmi Oscarile.

“Aadam”, PÖFFi avafilm ja Maroko Oscari esitus.Foto: kaader filmist

Festivali avab Maroko režissööri Maryam Touzani film „Aadam” – südantliigutav lugu valikutest, mille ees seisab vallaline rase naine konservatiivses araabia riigis. Film esilinastus suure menuga viimasel Cannes´i festivalil ja Maroko on esitanud selle ka Oscarile.

Valikusse kuulub terve hulk märgilisi ja rahvusvahelistel festivalidel auhinnatud teoseid. „Omar” ja „Theeb” on kandideerinud Oscarile. „Hedi” oli Berliini festivali parim debüütfilm ja võitis näitlemise Hõbekaru. „Barakah kohtub Barakah’ga” on Saudi Araabia esimene romantiline komöödia, „Iraagi odüsseia” 3D-dokumentaalfilm.

“Papicha”, Alžeeria Oscari esitus.Foto: kaader filmist

Kõige uuematest töödest peetakse „Salajast haiglat” – elust pommitamise eest maa alla kolinud Süüria mässuliste hospidalis – tänavu üheks dokumentalistika Oscari soosikuks. „Kuritöö on kõnelda puudest” – neli Sudaani kineasti üritavad vanuigi taastada filmitraditsiooni riigis, kus see diktatuuri tõttu on katkenud – valis Berliini festivali publik üheks oma lemmikuks. „Papicha” esindab tänavu Alžeeriat mitteingliskeelse filmi Oscari konkurentsis.

Valik on lai ka geograafiliselt: esindatud on nii Edela-Aasia kui Põhja-Aafrika araabia maad, sh sellised eksootilised filmiriigid nagu Sudaan ja Saudi Araabia.

Programmi kuuluvad 2019. aasta filmid:

„Aadam” (Adam, 2019), rež Maryam Touzani (Maroko-Prantsusmaa)
„Papicha” (2019), rež Mounia Meddour (Prantsusmaa-Alžeeria-Belgia-Katar)
„Sa sured kahekümneselt” (You Will Die at 20, 2019), rež Amjad Abu Alala (Sudaan-Prantsusmaa-Egiptus-Saksamaa-Norra-Katar)
„Bagdadi varjud” (Baghdad In My Shadow, 2019), rež Samir (Šveits-Saksamaa-Suurbritannia)
„Kuritöö on kõnelda puudest” (Talking About Trees, 2019), rež Suhaib Gasmelbari (Prantsusmaa-Sudaan-Saksamaa-Tšaad-Katar)
„Salajane haigla” (The Cave, 2019), rež Feras Fayyad (Süüria-Taani-Saksamaa-USA-Katar)

Filmid 2011–2018:

„Surm müügiks” (Mort à vendre, 2011), rež Faouzi Bensaïdi (Maroko-Prantsusmaa-Belgia-Araabia Ühendemiraadid)
– „Omar” (2013), rež Hany Abu-Assad (Palestiina)
„Iraagi odüsseia” (Iraqi Odyssey, 2014), rež Samir (Šveits-Saksamaa-Araabia Ühendemiraadid-Iraak)
„Theeb” (2014), rež Naji Abu Nowar (Jordaania-Suurbritannia-Araabia Ühendemiraadid-Katar)
„Hedi” (Inhebek Hedi, 2015), rež Mohamed Ben Attia (Tuneesia-Prantsusmaa-Belgia)
„Kui ma avan silmad” (À peine j’ouvre les yeux, 2016), rež Layla Bouzid (Tuneesia)
„Barakah kohtub Barakah’ga” (Barakah Yoqabil Barakah, 2016), rež Mahmoud Sabbagh (Saudi Araabia)
„Sarah’ ja Saleemi juhtum” (The Reports on Sarah and Saleem, 2018), rež Muayad Alayan (Palestiina-Holland-Saksamaa-Mehhiko)

Fookus saab teoks tänu El Gouna filmifestivalile. Eestisse on oodata ka esinduslikku araabia delegatsiooni. Piletid on müügil alates 8. novembrist.

Märksõnad: , , , ,

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.