Suur lugu

Diktor Hollandis: vaata, kui ägedat virtuaalreaalsust saad Tallinnas sügisel ise proovida

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Ise maski kandes ei näe see nii totter välja, ausõna!

Ma istun läbi õhu vuhiseval vanaaegsel jalgrattal ja sõtkun pedaali nii, et higimull otsa ees. Üles vaadates näen pea kohal pöörlevat propellerit ja kõikjal mu ümber laiub 19. sajandi lõpust välja astunud linn täis tellistest maju ja tossupilvi välja köhivaid korstnaid.

Minu töö on õhujalgrattal posti laiali vedada. Näen enda ees üles-alla kaugusesse looklevat ümbrikute jada ja selleks, et linlased oma kirjad kätte saaksid, pean mina nendest ümbrikutest läbi sõitma. Kiiremini sõtkudes tõusen kõrgemale ja lenksu keerates liigun paremale-vasakule.

Hasarti on palju! Ümbruskond on kaunis ja ajastutruu, kuid samas ka ohtlik. Ma põiklen viimasel hetkel eemale tossavast korstnast ja vihisen vaevu mööda justkui eikuskilt välja ilmunud majanurgast. Õhujalgratta kontrolli all hoidmine on lihtne, kuid mu ülesanne on siiski tehtud piisavalt keerukaks, et ma sellest poolkogemata läbi uimerdada ei saaks.

Selle virtuaalreaalsusmängu nimi on “Aircycle”. Tegu on ühe mänguga kümnest, mida Eindhovenis asuv VR stuudio Enversed loob oktoobris Noblessneri laevatehases avatava PROTO avastustehase jaoks.

Sügisel tekitatakse PROTOSse neli õhujalgratast.Foto: MOTOR/PROTO

Tahad puurida maakera keskmesse ja kuule reisida? Lase käia!

Selle, mis Noblessneri ajaloolises laevatehases sügisel toimuma hakkab, võtab kõige paremini kokku PROTO projektijuht Ott Roots.

“PROTO kontseptsiooni on kokku koondatud tööstusrevlutsiooni aegsed unistused, leiutised ja avastused,” selgitab Roots. “Külastajad saavad ise proovida, kuidas on olla leiutajad 100-150 aastat tagasi.”

Sellest juhtmõttest lähtudes otsustati uus avastuskeskus püsti panna ka just Noblessneri laevatehases. 19. sajandi teises pooles ja 20. alguses ehitati seal salajasi ja toona ulmelisena näivaid allveelaevu. Roots leiab, et pole paremat kohta, kus tutvustada huvilistele modernse tehnoloogia vahendusel ka teisi tööstusrevolutsiooni aegseid lennukaid ideid.

“Meie eesmärk oli minna 19.-20. sajandi vahetusse, võtta sealsed leiutised ja panna need ühe katuse alla kokku,” räägib Roots. “Lugesime erinevaid raamatuid, vaatasime jooniseid ja uurisime lugusid leiutistest, leiutajatest, avastustest ja unistustest.”

Tahad minna langevarjuga hüppama, aga reaalne asi tundub liiga hirmus? Siis proovi VRi.

Selle uurimustöö põhjal pandi kokku kolmekihiline ekspositsioon, millest virtuaalreaalsus moodustab ühe osa. “Meie näeme VRis meediumit, mille kaudu teadlased saavad edasi anda enda kõige hullumeelsemaid ideid, mis 19.-20. sajandi vahetusel levisid,” seletab Roots. “Näiteks arvati, et varsti saame kõik kuule reisida või et maakera tuumast saab läbi puurida.”

Teise kihi moodustavad museaalid ehk reaalsed ajaloolised esemed, mida PROTO külastajad näha saavad. Viimasesse kihti kuuluvad interaktiivsed eksponaadid, mis ammutavad samuti inspiratsiooni reaalsetest leiutistest.

“Näiteks saavad külastajad ise teha raketikatsetusi,” selgitab Roots. “Olemas on õhukahur, millega saab õhujugasid tulistada. Meil on elektrimasin, on fotosalvestustehnoloogiat, tuleb eksponaat, mis seletab, kuidas lennukid lendavad.” 

Kõige selle näol ei saa olema tegu tavalise lõbustuspargiga, mis on täis topitud suvalisi atraktsioone. PROTO turundusjuhi Mari Kareda sõnul läbib keskust selge telg: külastajad alustavad mere sügavustest, liiguvad sealt edasi maa peale ja siis lõpuks taevasse.

Eesti arendajad saatsid PROTO pikalt

Museaale ja interaktiivseid eksponaate oleme kõik juba korduvalt varem näinud, kuid Enversedi poolt Hollandis PROTO jaoks loodavad virtuaalreaalsuslahendused on midagi täiesti uut.

Enversed loob virtuaalreaalsusmänge, mis ei ole esmajoones mõeldud klassikalisele mängurile. Näiteks on nad kokku pannud virtuaalreaalseid harjutuskeskkondi politseinikele, tuletõrjujatele ja isegi koristajatele. Kuigi loodud on ka palju meelelahutuslikke mänge, siis keskne idee jääb alati samaks: Enversedi mängud on küll kõigile ligipääsetavad, kuid samas mitte liiga lihtsad, et igav hakkaks.

See on võimaldanud Enversedil Eindhoveni südalinnas püsti panna Euroopa suurima VR keskuse, mida külastavad nii kooligrupid, ärimehed, sünnipäevapidulised ja ka lapsed vanavanematega. Just see võimekus luua sisu, mis sobib ka mängukaugele inimesele, jäi silma ka PROTO tiimile.

“Ringvaate” reporter õhujalgratast testimas.

“Neil on ka hea kogemus ja nad teavad, mis toimib ja mis ei toimi,” selgitab Ott Roots koostööpartneri valikut.” Läksime nende juurde ja ütlesime, et meil on nii palju raha, mida selle eest saab. Nemad olid ainsad, kes ütlesid, et muidugi, me mõtleme välja, mida me teha saame.”

Rootsi sõnul prooviti teha koostööd ka kohalike arendajatega, kuid siin neid jutule ei võetud. “Eestis sama jutuga arendajate juurde minnes öeldi, et unustage ära, selle raha eest ei saa midagi,” meenutab Roots. “Meie jaoks on see ka suhtumise küsimus.”

Kui suure summa peale Eesti arendajad nina krimpsutama hakkasid? Mari Kareda sõnul on kogu PROTO projekti eelarve umbes 5 miljonit eurot, millest kulub ekspositsioonile umbkaudu 1,6 miljonit. Ott Roots täpsustab, et VR lahendustele kulutatakse kokku “paarsada tuhat” eurot.

Võttes arvesse, et selle summa eest luuakse PROTO jaoks üheksa unikaalset VR elamust, ei ole tegu üldse halva tehinguga. Aga mida selle raha eest siiski ostetakse?

Milliseid VR elamusi PROTOs proovida saab?

Lisaks juba varem mainitud õhujalgrattale arendab Enversed PRORO jaoks veel kaheksa VR elamust. Kümnes virtuaalreaalsusmäng nimega “Icaros” ostetakse sisse kolmandalt osapoolelt.

“Aircycle” arenduses on Enversed jõudnud ka kõige kaugemale. Ülejäänud mänge ma Hollandis veel proovida ei saanud, kuid nende arendamine käib.

Üks mängudest, mida sügisel PROTOS proovida saab, kannab nime “Car Inventor Race”. Mängija on leiutaja, kes jääb oma futuristliku auto esitlusele hiljaks. Sinu ülesandeks on selle sama autoga läbi linna üritusele kimada.

Kihuta virtuaalse autoga läbi linna.Foto: MOTOR/PROTO

Mängu “Balloon Race” jaoks pannakse püsti lausa eraldi gondel. Mängija peab enda keha õiges suunas kallutades kuumaõhupalli läbi kuristiku juhtima. Kõrgust saab reguleerida vastava kangiga mängija pea kohal.

Mängija on leiutaja, kes avastab , et tema loomingut tahetakse kurjasti ära kasutada. Seega otsustab ta leiutise varastada ja põgeneda.Foto: MOTOR/PROTO

Ka mängu “Submarine” tarvis ehitatakse valmis eraldi kaadervärk, mis meenutab allveelaeva. Mängija peab Atlantist avastades üles leidma aarde ja eemale hoidma ohtlikest mehhaanilistest valvuritest.

Atlantis on olemas ja tuleb välja, et see asub Noblessneris.Foto: MOTOR/PROTO

Kiiretempolisemat actionit pakub “Train Heist”, milles mängijad peavad erilise energiarelvaga peatama rongiröövi. Ka selle kogemuse jaoks pannakse püsti omaette rongivagunid.

Saad ise peatada ohtlikud rongiröövlid.Foto: MOTOR/PROTO

Rallihuvilistele pakub rohkem pinget mäng nimega “Steam Racers”. Valmis seatakse neli kapslit, mis hakkavad kehastama auru jõul töötavat ralliautot. Neli VR seadmetega varustatud mängijat saavad üksteise vastu mõõtu võtta.

Autogeeniuse lugejad, siin on midagi teile.Foto: MOTOR/PROTO

“Light Factory” on koostöömäng, milles tehasetöölised peavad üksteist abistades tehnikat kokku monteerima. Aja jooksul hakkab konveierilint kiiremini lippama ja see eeldab ka väledamaid liigutusi. Eversendi juht ja kaasasutaja Tim van der Grinten mainis, et just see on tema lemmikmäng.

Mina proovisin Enversedi stuudios sarnast mängu, kus pidi koos kaaslasega hamburgereid kokku panema. Lõbus oli!Foto: MOTOR/PROTO

Viimane PROTO virtuaalreaalsuselamus kannab nime “Icaros”. Seda ei loo Enversed, kuid sellegipoolest on tegu aktiivse ja kaasava elamusega. Mängija kontrollib enda keha liigutades lendavat lindu ja peab nii läbima vastavaid punkte.

Kuna nende kohta ei ole veel head pildimaterjali, ei õnnestunud mul rohkem infot saada kahe VR elamuse kohta. Üks neist on nö. tervitusala, mis tutvustab saabuvatele külalistele seda, millesse nad ennast mässinud on. Teine on juba varem mainitud maakera südamesse puurimise kogemus.

Mõeldakse ka avamisest kaugemale

Nii Ott Roots kui Mari Kareda kinnitavad mulle, et pärast avamist stagnatsiooni karta ei tasu. Kõiki eksponaate, sealhulgas VRi, kavatsetakse ajapikku uuendada, et PROTOt külastajatele pidevalt värskena hoida. Sellest on juba räägitud ka Enversediga.

Oodatakse mõistagi kõiki – lastega ja lastetuid peresid, kooligruppe, huvigruppe ja kõiki muid gruppe. Ja selle põhjal, mida mina Hollandis nägin, siis neil erisugustel gruppidel igav ei hakka. Tegu ei ole tavapäraste arvutimängudega ja ekraani ees istumisega. Sa tõepoolest tunned, et istudki selle õhujalgratta seljas ja lendad läbi linna.

PROTO avastuskeskus plaanib külastajatele uksed avada oktoobris Noblessneri laevatehases.

Ajakirjaniku reisikulud kattis PROTO elamuskeskus.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.