Suur lugu

Kaks kuud hiljem põleb Eesti mängutööstuse suurim skandaal jätkuvalt lahtise leegiga

Eesti mängu "Aeon Must Die!" arendajate vahel augustis puhkenud konflikt ei ole täna lahendusele lähemal.Foto: Limestone Games

Augusti alguses sai justkui eikuskilt alguse üks suurimaid skandaale Eesti mängutööstuse ajaloos. Kohaliku mängustuudio Limestone Gamesi mitu endist töötajat ja kaasasutaja süüdistasid firma juhtkonda eesotsas tegevjuhi Jaroslav Lõssenkoga muuseas ettevõtte illegaalses ülevõtmises, toksilise töökultuuri loomises, ahistamises, korruptsioonis ja töötajate vajaduste ignoreerimises.

Limestone Gamesi üks asutajatest Aleksei Nehoroshkin lahkus koos mitme kolleegiga päevapealt töölt ja laadis internetti üles inkrimineerivate materjalidega Dropboxi kausta. Augusti keskel andsid Limestone’i töötajad Diktorile avameelse intervjuu, kus lükkasid kõik nende vastu esitatud süüdistused kategooriliselt ümber ja kutsusid Nehoroshkinit leidma tekkinud olukorrale rahumeelset lahendust.

Seda “Aeon Must Die!” treilerit näidati 6. augustil toimunud ülipopulaarsel PlayStationi üritusel.

Jaroslav Lõssenko räägib Diktorile, et kui alguses püüeldi leppemenetluse poole, siis täna ollakse jätkuvalt patiseisus ja lahendusele lähemale jõutud ei ole. Osaliselt on selles süüdi ka Limestone’i töötajate augustis Diktorile antud intervjuu.

Jaroslav, pärast Limestone’i töötajate Diktorile antud intervjuud lõpetas Aleksei Nehoroshkin sinuga suhtlemise. Mis selle põhjustas?

Selle kohta anti väga ähmane seletus. Öeldi, et kuna me andsime Geeniusele intervjuu, siis leppemenetlust enam laual ei ole. Algselt nad tahtsid vist, et me vabandaksime või midagi taolist.

Ma pole küll kindel, mille eest. Ma arvan, et sellega üritati lihtsalt tekkinud olukorda veel pikemaks venitada. Kui sellest olukorrast ei räägita, siis see kaotab tähtsuse.

Kas Limestone’i ja lahkunud töötajate vahelise tüli lahendamise suunal on siis viimase kahe kuu jooksul astutud üldse mingeid konkreetseid samme?

Samaaegselt jah ja ei. Me oleme jätkuvalt lepitusele avatud. Ma ei teagi, kuidas seda olukorda täpselt kirjeldada. Jah, probleem on olemas, kuid me ei tea jätkuvalt, milles see seisneb. 

Me ei suhtle otse, vaid advokaatide vahendusel. Ja iga sõnum, mille me neilt saame, on käskiv. “Sa pead seda tegema,”, mitte, et istume laua taha maha ja räägime. Mingit dialoogi ei ole, ainult käsud.

Mida teilt nõutakse?

Näiteks tasu asjade eest, mida ei ole juhtunud. Nõutakse raha ületundide eest, aga ma olen juba varem öelnud, et selles firmas ei tehta kohustuslikke ületunde (viidates augustis toimunud intervjuule, toim.).

Ka meedialt on tulnud survet ja lisaks mängu arendamisele peame me ka sellega tegelema. Mängu arendus käib jätkuvalt edasi, aga meil ei ole eraldi inimest, kes meediaga suhtleks ja selliste probleemidega tegeleks. Me oleme üldiselt olnud vaiksed, sest meie eesmärk ei ole kedagi mustata.

Samaaegselt ülaloleva treileriga ilmus YouTube’i ka teine video, mille kirjelduses väidetakse, et Limestone’is ei ole asjad hästi.

Miks sinu arvates ei ole teine pool nõudmistega kohtusse läinud?

Sest neil ei ole selleks alust. Tõendeid ei ole olemas. On lihtsalt üks inimene, kes tahab endale saada meie intellektuaalomandit (Limestone’is arenduses olevat mängu “Aeon Must Die!”, toim.) ilma sellega kaasas käivate võlgadeta ja siis tööga jätkata.

Sa arvad, et Aleksei tahab saada “Aeon Must Die!” endale ja selle ise valmis teha, aga ilma sellega kaasnevate finantskohustustega?

Ma arvan, et ta ei saa nendest finantskohustustest arugi. Mina olen finantsinimene, tema on loominguline inimene.

Mul on loomingulise poolega natukene kogemust, aga ma ei kavatse kunagi väita, et mina suudaks teha asju, mida suudab Aleksei. Ta on tõsiselt andekas inimene, kuid tal puudub tööeetika. Ta suudab välja tulla ägedate ja uudsete ideedega, aga ülesannete täitmine ja tähtaegadest kinnipidamine, see pole tema jaoks.

Ta leidis, et kuna ta on ülemus, siis ta ei pea kellegi ees vastutama. See on vale, sest juhataja vastutab absoluutselt kõigi ees. Ühelt poolt lükkavad sind töötajad, teiselt poolt aktsionärid ja sa pead pidevalt nende tahkudega toime tulema. Äkki ta tõesti mõtleb, et me saame lõputult raha trükkida, aga sel juhul milleks kogu see jama? Miks sa sellest mulle varem ei rääkinud, kui me veel hästi läbi saime?

Kui sa tahad sellelt firmalt ära võtta intellektuaalomandit, siis sellega koos saad sa kaasa ka võlad. Kui sa tahad võimu, siis sellega käib kaasas ka vastutus. Seega tee firmale pakkumine. Kui sa tahad võtta intellektuaalomandi ilma võlgadeta, siis seda nimetatakse varastamiseks. 

Sa oleksid sobiva pakkumise korral valmis “Aeon Must Die!” maha müüma?

Jah, muidugi. Kõik võivad ju pakkumisi teha. Kui sa tõesti midagi väga tahad, siis on võimalusi selle legaalselt hankimiseks. Kõik on müügiks.

Me muidugi jätkuvalt hoolime oma mängust, tahame selle valmis teha ning suhtume sellesse kirega. Kõige huvitavam on tegelikult see, ja teised siinsed töötajad saavad seda kinnitada, et nüüd on töötada palju lihtsam. Enam ei ole survet pidevalt ära arvata, mida Aleksei tahab.

Ja varem oli see teisiti?

Jah, muidugi. Aleksei oli loominguline juht ja see tähendab, et mängu loomingulised aspektid olid tema vastutusala.

Kuid kohati oli selle tulemuseks olukord, kus Aleksei tuli ja ütles, et ma ei taha selle või tolle inimesega koos töötada. Lase ta lahti, sest me ei saa omavahel läbi. Seda juhtus paar korda.

Kas sellistes olukordades need inimesed ka päriselt vallandati?

Jah, vallandati küll.

“Aeon Must Die!” on silmapaistva visuaalse stiiliga märulimäng. Foto: kaader treilerist

Kas sa ei tunne survet olukorda Alekseiga viimaks ometi lahendada? See on ju nagu pea kohal rippuv kirves.

Ei, kindlasti ei ole mingit kirvest, olukord ei ole nii hull. Ideaalis me tahaksime muidugi leida lahenduse, sest kõik ei ole korras. Need inimesed, kes on meiega juba pikemalt olnud, nemad tunnevad ennast ikka veel… ma ütleks reedetult.  

Kas te olete palganud juurde uusi inimesi lahkunud töötajate asemele?

Jah, muidugi, me oleme uusi inimesi tööle võtnud. Ja Alekseiga tekkinud olukord ei ole uute inimeste leidmist keerulisemaks teinud. Ka praegu tullakse meie juurde ennast tööle pakkuma. Me oleme inimestega ausad ja küsime, kas sa oled lugenud, mis meiega toimub? Kas sa tead kõigest?

Enamasti lihtsalt kehitatakse õlgu ja öeldakse, et me tahtsime oma silmaga näha, mis siin toimub. Või siis öeldakse lihtsalt, et meid ei huvita, ma tahan töötada mänguarenduses.

Aleksei ja teiste lahkumisel oli mängu arendamisele kindlasti teatav mõju, kuid mitte ainult negatiivne. Nagu ma mainisin, siis mitmes mõttes on nüüd töötada lihtsam. Läks natuke aega, et inimesi stuudios veidi ringi liigutada, uusi töötajaid palgata ja neid välja õpetada.

Mind tegelikult üllatas kui kiiresti suvel tiimiga liitunud uued töötajad järje peale said. See tõestab, et kui sul on äge projekt ja sa oled kirglik, siis inimesed tahavad sellest osa saada.


Sarnaselt kahe kuu taguse intervjuuga kinnitab Lõssenko ka nüüd, et hoolimata lahkunud töötajates ei ole “Aeon Must Die!” arenduses suuremaid probleeme tekkinud ning mäng saab jätkuvalt valmis.

“Inimestele meeldib seda näha Taaveti ja Koljati olukorrana, kus väiksele mehele on liiga tehtud. Kuid tegelikult me oleme väike firma, me teeme seda asja enda säästude pealt. Siin ei ole ühtegi tohutut investorit, kes loobib raha ja lubab sulle mängu tegemiseks nii kaua aega kui sa ise tahad,” räägib Lõssenko.

“Me peame ikka maksma makse ja palkasid. Jah, me oleme seda mängu arendanud kolm ja pool aastat, me oleme kasvanud ja laienenud, aga meie tuuma see muutnud ei ole. Me oleme jätkuvalt kirglik indie-stuudio, kes tahab valmis teha ägeda mängu, mille üle kõik on uhked. Palga pärast ei tööta siin mitte keegi.”

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.