Suur lugu

Filmiprodutsent ja stsenarist Steven Soderbergh annab näitlejatele vaba voli

Steven Sodebergh, kelle varasalve kuulub ka näiteks “Ocean 11” või “Magic Mike”, töötab näitlejate ja kaameraga ning monteerib filmimaterjali samal ajalFoto: AP/Scanpix

HBO värske põneviku “Täisring” tegija Steven Soderberghi sõnul laseb ta näitlejatel rahus omaette tegutseda ja ideid põrgatada. Nii sünnib parim kraam.

Soderbergh räägib täpsemalt, milline nägi välja uue sarja tegemine ja kuidas kulges omavaheline koostöö.

Kust tuli ebaõnnestunud inimröövist rääkiva “Täisringi” idee?

Oleme sellest “Täisringi” stsenaristi Ed Solomoniga rääkinud juba ajast, kui seriaal “Mosaic” (2017) oli valmimisjärgus. Esialgne idee tuli artiklist, mida Ed luges 20 aastat tagasi New Yorgi ajalehest, kus kirjeldati sarjas kujuteldavale väga sarnast skeemi: Queensis asuva rühmituse liikmed sõlmisid ohvrite teadmata neile kindlustuspoliise, said kindlustusmaksed ja kadusid. 

Ed teadis, et olen Akira Kurosawa filmi “High and Low” (1963) fänn, mis räägib ka inimröövist, ja pakkus mulle välja just sellise versiooni. See oli päris haarav, seega andsin talle loa sarja kallal tööd alustada.

See on teie, Solomoni ja tegevprodutsent Casey Silveri kolmas koostöö pärast projekte “No Sudden Move” (2021) ja “Mosaic” (2017). Milline näeb välja teie koostööprotsess?

Kõigil on info toimuva kohta kogu aeg olemas ja läheneme asjale nii, et oleksime samas paadis. Kuna oleme täiskasvanud, anname üksteisele otsekohest tagasisidet, et jõuaks võimalikult kiiresti tulemuseni. See on Pixari moto: “Eksi nii kiiresti kui võimalik.” 

Ajurünnakut tehes arutame avameelselt, mis töötab või mitte. Kuigi stuudio saadab märkmeid mulle, näevad Casey ja Ed neid samuti ja ma vastan märkmetele isiklikult. Minu punasega kirjutatud vastused on saanud kurikuulsaks.

Kui saan asjakohase märkuse, pakub saatjale enim rahuldust see, kui näeb selle all märget “tehtud”.  

Räägitakse, et te monteerite iga võttepäeva lõpus.

Olen seda teinud ajast, mil see muutus tehnoloogiliselt võimalikuks. Mul läheb süda pahaks, kui mõtlen kolmele esimesele filmile, mida hakkasin monteerima alles siis, kui olime filmimise lõpetanud. Need oleks palju paremad, kui mul oleks olnud võimalus filme montaaži käigus üles ehitada. 

Kõik “Täisringi” näitlejad on kiitnud teie filmimisviisi. Timothy Olyphanti arvates annab see parimaid tulemusi.

Ma rääkisin Timiga palju, sest ta tahtis teada, millest mõtlen. Ta esitas mulle küsimusi stiilis nagu: “Ma näen, et sa otsustasid teha seda nii, räägi, miks sa nii tegid?” Talle meeldib olla sündmuste keskmes ja ta tuli minu rütmiga väga kiiresti kaasa.

Kui näitlejad ilmuvad valgustatud lavale, soengud peas ja meigitud, näen ma, kuidas kõik kokku jookseb. Kui ma tean, millised on esimesed kaadrid, siis me lihtsalt alustame ega peatu enne, kui kogu stseen on valmis. Näitlejate jaoks on see pigem nagu lavastus kui telesaate või filmi filmimine. 

Te annate oma näitlejatele palju vabadust, mis kasvatab vastastikust usaldust. Kas olete seda alati teinud?

Mul oli õnne, sest kui tegin teismelisena lühifilme, suhtlesin teatriprogrammi üliõpilastega. Olen alati nautinud etenduskunstnike keskel viibimist. Minu moto on alati olnud, et ei tohi liiga palju rääkida. Ma tahan hoida asju füüsilisel tasandil – kui suudad välja mõelda stseeni füüsilise osa, voolab kõik õigesse kohta.

Seega ei taha ma näitlejaid kontrollida. Ütlen neile nii vähe või nii palju, kui vaja, aga kui tunnen, et nad on õigel teel, püüan sellest eemale hoida.

Samuti otsin alati ideid. Mulle meeldib iga lause, mis algab sõnadega: “Mis oleks, kui …” Ja enamasti, kui sa oled näitlejad korralikult valinud, on nende mõtted päris head. 

Te teete sageli koostööd samade näitlejatega, kuid te ei ole varem töötanud paljude “Täisringi” näitlejatega. Kas nad olid teie ihaldatud näitlejate nimekirjas?

Alati, kui ma näen kedagi huvitavat, satub ta minu koostatud kujuteldavale märkmepaberile. Mäletan, et nägin 1999. aastal Timothy Olyphanti filmis “Go” ja mõtlesin, et see mees on tõesti huvitav. Claire on olnud minu radaril sellest ajast peale, kui tegi oma esimese telesaate “My So-Called Life”. Ma ei usu, et ei leidu kedagi, kes ei tahaks Claire’iga töötada. 

CCH Pounderit olen jälginud 40 aastat ja teda alati armastanud. Olin näinud Jharrel Jerome’i kõiges, mida ta enne seda tegi, ja vaatasin, et see poiss on filmistaar.

Kuigi mõni teine näitleja on vähem kogenud, on ta nii särav ja andekas, et jõuab inspireeriva tulemuseni. Kõigil neil näitlejatel on ees suur tulevik. 

Kuidas hakkab teie arvates seriaalil minema?

Kuna ma ei loe arvustusi, ei süüvi ma väga asjasse. Mina saan oma laksu loomeprotsessist. Seega olen valmis selleks, et inimesed pole tehtuga rahul. Seda on varemgi juhtunud.

Ma olen teinud asju, mis meeldivad inimestele praegu rohkem kui siis, kui need välja tulid. See on paljuski seotud publiku ootustega. Trikk seisneb selles, et kasvatad ootusi.

Kui Max saatis mulle kõik “Täisringi” tiiserid ja treilerid, siis ma naersin ja ütlesin: “See näeb kindlasti põnev välja. Ma kardan, et see näeb liiga põnev välja.” Me teeme draamat – see ei ole triller, aga sa pead kutsuma inimesi vaatama. 

Kui nad hakkavad aga sarja vaatama ja kaotavad selle vastu huvi, siis on see minu süü.

Põnevikku “Täisring” saab vaadata kanalil HBO, mis on kättesaadav Telia ja Go3 platvormidel. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.